Krooh

Viime yönä minä olin Ranskassa. Meri oli kirkkaan turkoosi. Sukelsin silmät auki. Kapteeni James T. Kirk tanssi rannalla. Ja nyt hereilläkin on hyvä mieli. Unen tunnelma jäi ilahduttamaan. Unen aikana mieli käsittelee kenties tunteita, jotka päivällä jäävät vaille huomiota. Alitajunta saa tilaa toimia rauhassa, vaikka sitten fiktiivisten henkilöiden kanssa.

Uni on aivoillemme välttämätöntä huolto- ja lepoaikaa. Nukkuessa aivojen läpi virtaa enemmän nestettä kuin munuaisten. Aivot siis puhdistavat itseään unen aikana. Aivot ovat pitkin elämäämme muuttuva ja korjautuvakin kokonaisuus. Uni on tälle muovautuvuudelle erittäin tärkeää. Opimme hereillä ollessamme uusia asioita. Yöllä aivot järjestelevät näitä tietoja ja siirtävät niitä paikoilleen muistiin talteen.

Mutta entä jos uni ei tule? Arvioiden mukaan noin kolmasosa suomalaisista kärsii tilapäisestä unettomuudesta. Noin kymmenellä prosentilla meistä unettomuus on jatkuva vaiva. Unen vaikutuksista aivoihin on opittu paljon juuri unen puutteen tai unettomuuden kautta. Väsynyt ei muista, mieliala heittelee ja arvostelukyky voi pettää. Luovuus heikkenee. Univajeella tiedetään olevan vaikutuksia myös kehon puolustusjärjestelmiin.

Hengitys- tai rentoutumisharjoitukset voivat auttaa uneen. Liikunnalla on merkitystä. Joku voi saada apua rentoutuskellunnasta tai matalataajuisesta värähtelyhoidosta. Uniongelmien syitä käsittelevästä terapiasta voi olla hyötyä. Jos univaikeudet jatkuvat ja ne vaikuttavat elämään, kannattaa käydä asiantuntijan luona. Avun hakeminen varhaisessa vaiheessa kannattaa: lyhyen aikaa kestänyttä uniongelmaa on helpompi hoitaa kuin vuosia kestänyttä.

Uni-valve -päiväkirja kuulostaa mielenkiintoiselta menetelmältä. Siihen kirjataan nukkumaanmenoaika ja se, kuinka kauan nukahtaminen kesti, öiset heräilyt ja ylösnousuaika aamulla. Lisäksi siihen voi liittää esimerkiksi kofeiinipitoisten juomien määrät ja liikunnan ja ateriat illan mittaan sekä edellisen päivän tapahtumia ja seuraavaan päivään liittyviä odotuksia. (Itse olen joskus pitänyt unipäiväkirjaa, johon en kirjoittanut nukkumistottumuksiani enkä unen laatua koskevia asioita. Siinä esiintyi mm. lentämistä ja ulkoavaruuden ölliäisiä.)

Moni unettomuudesta kärsivä on tunnollinen vastuunkantaja, ahkera puurtaja. Emme kuitenkaan voi tehdä töitä 24/7. Päivien olisi hyvä rytmittyä työn ja levon vaihtelulle. Kuunnelkaamme itseämme, vetäkäämme rajoja.

Terveisin
Kati